A rendelet hatálybalépése
2025. április 1-jén hatályba lépett az e-pénztárgépek forgalmazásáról, üzemeltetéséről, valamint az e-pénztárgépek és az e-nyugta kiállításának követelményeiről szóló 8/2025. (III. 31.) NGM rendelet (Rendelet).
Ha a vállalkozás jelenleg online pénztárgép használatára kötelezett, akkor 2025. július 1-je után továbbra is használhatja az online pénztárgépet, vagy választhatja a hardveralapú e-pénztárgépet.
A hardveralapú e-pénztárgépekben egy adóügyi egység biztosítja a folyamatos adatkapcsolatot a NAV-val.
A felhőalapú e-pénztárgép ezzel szemben gyakorlatilag egy okostelefonra letölthető alkalmazás, amellyel a papírnyugtát használó vállalkozások nyugtánként legalább 10 forintot spórolhatnak.
Ugyan nem kötelező, de az adóhatóság véleménye szerint 2025. július 1-jét követően érdemes minél előbb áttérni az e-pénztárgépre.
Az e-pénztárgép bevezetésének előnyei
Az online pénztárgépeknél előírt évi egyszeri kötelező szervizeléssel szemben az e-pénztárgépek szervizelése csak akkor kötelező, ha azt az üzembentartó kéri a forgalmazótól. A változás révén a vállalkozások évente átlagosan 25 ezer forintot spórolhatnak meg.
Az e-pénztárgép mellett szól az is, hogy az azt használó vállalkozás mentesül a bizonylatmegőrzési kötelezettség alól. Azt ugyanis átvállalja az úgynevezett nyugtatár, amely tíz évig tárolja a beérkezett adatokat.
A NAV tájékoztatása szerint a kisvállalkozók működésének elősegítése érdekében kifejleszt egy ingyenesen, bárki által könnyen és egyszerűen használható e-pénztárgépet, így már nem éri meg a továbbiakban a nyugtatömböt használni. Ehhez a gyakorlatban mindössze egy okostelefonra van szükség, amelyre a vállalkozó letölti az ingyenes e-pénztárgép alkalmazást, és egy egyszerű nyugtanyomtatóra, arra az esetre, ha valaki mégis papíron kérné a nyugtát.
A vevőknek is újdonságot és nagy könnyebbséget hoz az új rendszer, hiszen elektronikusan követhetik nyomon vásárlásaikat, a mobiltelefonról elérhetők a jótálláshoz, garanciához szükséges iratok, így a fogyasztói jogok is gyorsabban, kényelmesebben és egyszerűbben érvényesíthetők. Ehhez mindössze egy erre szolgáló applikációt (vevői alkalmazást) kell letölteniük a telefonjukra.
Lényeges eleme az e-pénztárgép-rendszernek az anonimitás. A vásárlás névtelensége biztosított, hiszen az alkalmazás nem ad át személyes információkat.
A kidolgozott kriptográfiai megoldásnak köszönhetően a vevő továbbra is névtelen maradhat az eladó és a NAV előtt.
Az új rendelet tartalma
A Rendelet I. fejezet rögzíti, hogy az e-pénztárgép hardveralapú vagy felhőalapú lehet. A Rendelet I. fejezete tartalmazza az ún. értelmező rendelkezéseket.
A Rendelet II. fejezete foglalja magában az e-pénztárgépek használatával összefüggő szabályokat.
A Rendelet azt is szabályozza, hogy mikor lehet papíralapú nyugtát kibocsátani. Erre akkor van lehetőség, ha
a) az e-pénztárgép meghibásodása,
b) áramszünet,
c) az e-pénztárgép bevonása,
d) az e-pénztárgép eltulajdonítása vagy
e) az e-pénztárgép megsemmisülése, elvesztése akadályozza, feltéve, hogy nincs olyan más pénzátvételi hely, ahol a fizetések lebonyolítása e-pénztárgéppel vagy – a 3. § (2) bekezdésében foglaltak esetén – pénztárgéppel vagy hardveralapú e-pénztárgéppel aránytalan nehézség nélkül megoldható lenne.
A papíralapú nyugta csak az érintett pénzátvételi helyen és meghatározott ideig állítható ki.
A Rendelet szerint az alábbi időtartamon belül lehet papíralapú nyugtát kiállítani:
a) az e-pénztárgép meghibásodása esetén a meghibásodás bekövetkeztétől az e-pénztárgép megjavításáig vagy a meghibásodott e-pénztárgép helyett üzembe helyezett új e-pénztárgép vagy – a Rendelet 3. § (2) bekezdésében foglaltak esetén – az új pénztárgép vagy hardveralapú e-pénztárgép üzembe helyezéséig, de legfeljebb a meghibásodás napjától számított tizenötödik napig terjedő időtartamban,
b) az áramszünet időtartama alatt,
c) az e-pénztárgép bevonása esetén a bevonás időtartama alatt,
d) az e-pénztárgép eltulajdonítása, megsemmisülése vagy elvesztése esetén az új e-pénztárgép vagy – a Rendelet 3. § (2) bekezdésében foglaltak esetén – az új pénztárgép vagy hardveralapú e-pénztárgép üzembe helyezéséig, de legfeljebb az eltulajdonítás, megsemmisülés, elvesztés észlelésétől számított tizenötödik napig terjedő időtartamban.
Ha a nyugtakibocsátási kötelezettség e-pénztárgéppel történő teljesítésének feltételei az említett időtartam lejárta előtt helyreállnak, akkor a továbbiakban nem lehet papíralapú nyugtát kiállítani.
A Rendelet III. fejezet az e-pénztárgép forgalmazásának engedélyezésére vonatkozó szabályokat foglalja magában. A Rendelet IV. fejezet a vevői alkalmazás forgalmazásának engedélyezésére vonatkozó szabályokat foglalja magában. A Rendelet V. fejezete a hardveralapú e-pénztárgép szervizelésének szabályait rögzíti. A Rendelet VI. fejezete az e-pénztárgép üzemeltetésének szabályait tartalmazza.
A Rendelet VIII. fejezete a nyugtatárral kapcsolatos tudnivalókat tartalmazza. Egyrészt a nyugtatár a beküldött adatokat az e-nyugta beérkezésétől számított tíz évig tárolja és hozzáférhetővé teszi a vevő részére. Másrészt, ha az adózó e-pénztárgéppel szolgáltatja az adatokat, akkor az adatok nyugtatárba érkezésével ezen adatok tekintetében, az őt terhelő bizonylatmegőrzési kötelezettség teljesül.